Hej från Playa Blanca – Lanzarote!

I måndags åkte jag iväg med min lilla familj till Playa Blanca på Lanzarote. Vi har riktigt sköna dagar här. Vi köpte resan i november och du anar inte hur jag har längtat sedan dess. Vädret har tyvärr inte varit på topp, 14-18 grader och regn alla dagar utom idag än så länge. Vi har rusat ut så fort det har blivit sol!

Flamingo Beach Resort

Vi bor på Tui Family Life Flamingo Beach Resort, ett fyrstjärnigt väldigt barnvänligt hotell som passar oss perfekt. Hotellet ligger precis vid stranden och vi bor i små marklägenheter. Det finns flera pooler, restauranger, otroligt mycket aktiviteter och underhållning. För att inte glömma Bamse-klubben. På kvällarna är det show med Bamse, Capten T och två clowner och senare för äldre barn och vuxna. Till och med jag tycker att clownerna var roliga! Härom kvällen drog de upp mig på scenen. Jag fick rocka rockring och showa lite.

Det är bra mat för att vara ett barnvänligt hotell. Vi har bokat halvpension så vi äter buffé till frukost och middag. Jag som är vegetarian sedan många år och även undviker gluten hittar ändå saker att äta. Det finns små skyltar som markerar om det innehåller kött/fisk/gluten/laktos osv. Smart! Dock börjar jag bli lite trött på buffé nu… Men maten är genomtänkt och personalen väldigt tillmötesgående.

Allt har varit super förutom att hotellrummet var väldigt kallt de första dagarna. Vi höjde värmen direkt men det tog flera dagar innan temperaturen kändes ok. Kallt inne och kallt ute är inte min melodi. Wifi är också väldigt segt. Det tog mig runt tre timmar att göra det här inlägget. Men förutom det är jag väldigt nöjd.

Flamingo beach resort playa blanca

Playa Blanca

Playa Blanca är en liten by belägen i sydväst på Lanzarote. Här finns flera riktigt fina hotell men de flesta har ganska långt till stranden. Vi har ca. 15 minuters promenad till själva byn Playa Blanca, en liten mysig by med låga vita hus,  svajande palmer, små butiker och restauranger. Här finns också en hamn där du kan ta båten över Fuerteventura.

romantiskt vid playa blanca Strandpromenaden går genom hela Playa Blanca och är superfin!

Vulkanön

Lanzarote är en vulkanö och i torsdags tog vi en hyrbil till vulkanen på ön. Området är otroligt vackert och annorlunda med nästan släta berg med stora stenbumlingar av lava nedanför. Färgerna går i okra, grått, mossgrönt, askvitt och flera nyanser av taupe och svart. Någon borde göra en ögonskuggspalett inspirerad av Lanzarotes miljö…. Vi tog en tur mot vulkanen och fick åka runt området med buss. Väldigt spännande tycker jag som både gillar färger och historia. Men Ian och Lilla M somnade både två.

Arrecife

Vi har också besökt staden Arrecife och hittade en schyst veganrestaurang – The V- Factor. Förutom att käka lunch strosade vi runt på gatorna och hann även med lite shopping och lek på en lekplats innan vi åkte tillbaka till Playa Blanca. Arrecife var supermysigt och trevligt, men staden går inte upp mot Las Palmas på Gran Canaria som jag är väldigt förtjust i.

Snart åker vi hem igen. Men jag har redan siktet inställt mot nästa resa.