Vi samlades på Viking Lines terminal redan vid halv sju i lördags morse. Vi var runt tjugo bloggare och journalister med ett gäng föreläsare som morgontrötta men förväntansfulla, gick på ombord på Viking Line Grace för att åka med på Daisy Beautys Beautycruise.
Agneta, Snobben och jag
Ombord startade vi dagen med frukost. Efter det satte den första föreläsningen igång, Daisy Beautys. Chefredaktören Kicki pratade bland annat om makeup-trender för våren och trender inom skönhetsbranschen. Vårens trender har du kunnat läsa om här tidigare. Några andra intressanta saker Kicki nämnde var att konsumenter har börjat bli mer ingrediensnördiga. Och visst stämmer det! Plötsligt börjar gemene kvinna och man läsa INCI-listor och lära sig mer. Jag tycker att det är på tiden att man engagerar sig i det man lägger pengar på och sedan applicerar på huden. En annan trend inom branschen är enligt Kicki “Mer av allt”.
– Folk har alltid behövt många produkter. Men nu inser de och förstår att de behöver många produkter, sa Kicki.
Tillbehör som verktyg och penslar har ökat mycket. Primers har utvecklats och finns nu i flera olika varianter för olika hudtyper och olika partier i ansiktet. Hudvårdsrutinen kräver fler hudvårdsprodukter och en make-up-look kräver fler sminkprodukter. Kicki nämnde att turtorials på You Tube kan vara en av anledningarna att konsumenter förstår hur många produkter som behövs för att skapa en look. Istället för att tidigare bara ha sett slutresultatet kan nu alla se tillvägagångssättet och hur många produkter som krävs för att skapa något.
En annan trend Kicki pratade om som vi har sett mycket de senaste åren är teknikens framsteg inom skönhet. Bland annat mätinstrument för att se hudtonen som används när du ska välja färg på foundation. Kicks är ett av de företag som använder instrumentet. Fler apparater sägs vara på väg.
Kul för skönhetsindustrin! Och för konsumenter som vill se resultat.
Kicki med sina tre favoritlooker
Jag med senaste numret av tidningen.
Nästa föreläsare var Ola och Misme från Lumene. De pratade bland annat om försäljningsstatistik inom kosmetika i Sverige, sitt företag samt nya produkter. Spännande!
Efter lunchen som bjöd på otippat mycket goda vegetariska alternativ (yay!) var det dags för en private shopping i Taxfreen. Det var bara vårt gäng där. Supermysigt!
Taxfree med underbara kollegor
Ida från L’Oréal Men Expert var nästa föreläsare. Hon pratade om trender och attityder inom manlig hudvård samt presenterade nya produkter. Visste du att endast 16% av männen köper sin hudvård själva? Vilka latmaskar!
Nästa föreläsare var Emilia från I Love My Muff. Hon pratade om deras intimprodukter och mufftrender. Det blev många glada tillrop!
Sist ut var Fredrik från CLEAN som bjöd på personliga anekdoter som fick mig att gråta av skratt och berättade om nya spännande CLEAN Reserve, dofttrender och några andra nyheter från dofthuset.
Du har säkert redan listat ut att du kommer att få läsa mer om föreläsningarna senare?
Bellini med Daniel innan vi kom i land.
Framme i Åbo hoppade vi på en buss för att efter 30 minuter vara framme i Nådendal. Nådendal SPA är ett stort hotell med restaurang, bar, karaoke, spa, salong och frisör. På kvällen njöt vi av god middag och väldigt många skratt.
Fredrik och Jenny
Agneta ser ut som en ros bredvid rosen
Dagen efter njöt vi av behandling och SPA på hotellet. Framåt kvällen åkte vi tillbaka till Åbo för att gå ombord på färjan tillbaka. Vi åt tre rätters och några av oss gick vidare till baren. Jag satt vid ett jättetrevligt bord till middagen. Vi hade intressanta diskussioner och hann med både tårar och gapskratt. Superkul!
Fix innan middagen tillsammans med Elin, Ida och Cecilia.
Jag kan inte komma ihåg när jag skrattade så mycket senast som jag har gjort den här helgen. Jag har verkligen haft jätteroligt, umgåtts med härliga människor, ätit god mat och lyssnat på intressanta föreläsningar. Stort tack till Daisy Beauty!!