Näst ut på Daisy Beautys bloggresa var L’Oréal Men Expert som hade Ida som föreläsare. Hon pratade bland annat om statistik på försäljning inom segmentet manlig hudvård och mäns attityder till det. Det var väldigt intressant!
L’Oréal har gjort en undersökning på män i Skandinavien mellan 20-35 år som jobbar på kontor. Ida förklarade bland annat att undersökningen visade att endast 16% av männen köper sin egen hudvård. De flesta får sin hudvård av flickvännen, mamma, mormor eller andra kvinnor i deras närhet. Bara var tionde man använder en ansiktskräm anpassad för män. 27% av de tillfrågade använde body lotion i ansiktet och 43% använde inget alls! Vem vill pussa en torr kind liksom?
Enligt undersökningen visade mäns attityd att de vill att hudvård ska vara problemorienterad och funktionell. Den ska vara bekväm med snabb användning och fokus på teknologi med bra resultat. Det vill att hudvården ska kännas och det är därför det så ofta är mentol i manliga produkter. För att de ska isa till lite snabbt och användaren ska inbilla sig att något har hänt. Men det viktigaste för männen är att de ska kunna förstå produkterna. Man måste tydligen förklara väldigt tydligt för en man som köper hudvårdsprodukter. Tur att de inte köper så mycket själva kanske… Dock är män lojala och stannar längre vid ett och samma skönhetsmärke.
L’Oréal Men Expert lanserar Hydra Power som är en serie för torr hud med tre olika produkter. I serien finns det ansiktsrengöring, ansiktskräm och after shave-kräm. Alla produkter ska vara anpassade för torr hud. Jag ställer mig dock lite tveksam eftersom ansiktskrämen är så pass lätt i konsistensen, mer som en gelé som borde vara anpassad för normal hud. Rengöringen verkar vara den mest intressanta produkten.
Modellen Lucky Blue Smith är ansiktet utåt i kampanjen.
Kuriosa: Ida visade sig vara både duktig föreläsare och supergullig privat!