Sephora lanserar flera märken som tidigare inte har funnits i Sverige under våren. De har också byggt om sin butik på Biblioteksgatan trots att den bara har två år på nacken.
Men det är kanske inte så konstigt. Det är som de flesta vet kämpigt för butiker och nu har både NK skärpt till sig och gjort en superfin skönhetsavdelning och Kicks har gjort ett stort palats i Gallerian. Alla har målet att få oss att komma dit och handla. Jag har tidigare skrivit några artiklar inom området i Daisy Beauty Professional och tycker att det är superintressant. För att locka oss från nätshopping, behöver butikerna kavla upp armarna. Det smartaste sättet är genom service och upplevelser.
Sephoras vårnyheter
Jag hittade flera nya fina produkter under Sephoras pressvisning (förmodligen den bästa pressvisning de haft – informativt, intressant och lugnt) för några veckor sedan. Bland annat dessa:
- BFF´s Brush & Glow Palette från Becca. Superfin bronsprodukt.
- Cheekleaders Bronze Squad & Mini Bronze Squad Cheek Palette från Benefit – en palett till kinderna med vacker lyster.
- Pretty Rich Eyeshadow Palette från Too Faced – en ögonskuggspalett med 16 väldigt fina nyanser. Highlightern Diamond Light från samma märke är också superfin.
- Vanish Seamless Finish Liquid Foundation från Hourglass – den här har jag inte testat men den lovar bland annat att vara täckande, vattenresistent och ljusreflekterande. Kan vara en riktig hit.
- Aqua Bomb Sleeping Mask från Belif – en nattmask som ska ge fukt och lugna huden.
- CC Eye Cream från Erborian — ögonkräm som ska kamouflera och finns i två olika nyanser. Smart för stressiga morgnar!
- Coco Cabana Cream från Sol Janeiro – fuktkräm för kroppen som doftar sommar.
- Mini Sunset Palette från Natasha Denona – ögonskuggspalett med fem skuggor i väldigt vackra nyanser.
- Skin Deep Eye Palette, Ignited Palette och Super Radiant Booster från NARS – superfina ögonskuggspaletter och en rosaguldig highlighter. Dessutom är Naomi Campbell ansiktet utåt för vårnyheterna. Hon var även deras första modell.
- Cheatday Original från Invisibobble – en ny hårsnodd från Invisibobble som fungerar precis som föregångarna men har doft av munk, macaron eller choklad. Kuriosa: när jag kom hem efter pressmötet gav jag vad jag trodde var en godis som såg ut som en hårsnodd till min dotter. Hon gnagde och gnagde på choklad-hårsnodden utan att kunna dela den med tänderna. Det är alltså ingen godisbit utan den vanliga hårsnodden fast med doft. Mommy of the year…
Nya märken:
- The Inkey List – skräddarsydd hudvård för olika hudvårdsproblem.
- Floral Street – ett brittiskt doftmärke med blomtema.
- Tarte – äntligen kommer Tarte till Sverige! Men du får tyvärr vänta tills april.
- Bybi – två skönhetsbloggare som har skapat ett märke. Först ut är ett balsam för ansikte och kropp.
- IGK – hårstyling inspirerat av grundarnas hemstäder, Miami, New York och Los Angeles.
- Kayali – doftkoncept grundat av Huda och Mona Kattan.
- Mario Badescu – hudvård med riktigt trista förpackningar men som verkar ha betydligt bättre innehåll. Väldigt traditionellt.
- Christophe Robin – hårvård med mycket fokus på färgat hår.
- Sunday Riley – resultatinriktad hudvård.
- Dr Roebucks – hudvård anpassad för känslig hud. Grundat i Australien.
Sephora Biblioteksgatan
Sephora på Biblioteksgatan har byggt om. Det var bara två år sedan butiken öppnade. Men det känns som helt rätt drag att göra.
Jag var där på en visning för några dagar sedan. Den nya butiken har mörkare paneler men betydligt bättre belysning vilket gör att butiken upplevs som ljus, fräsch och mer inspirerande. De har flyttat om alla sektioner så det känns mer luftigt. De har också delat in doft i sektioner efter bokstavsordning. “A som i Armani”. Men det bästa är nog sminkdiskarna i början där du kan få en makeup lagd framför speglar som kan ställas in på neutralt, kallt eller varmt ljus. Voila! Plötsligt ser du den stora skillnaden olika ljus kan göra. Till exempel kallare dagsljus och varmare kvällsbelysning inomhus.