Zalando och kampanjen ”Hylla din skönhet”

Texten kan innehålla annonslänkar, vilket innebär att jag får provision om du köper något via dem. Texterna, eller mina åsikter, påverkas inte av länkarna.

Zalando lanserar sin första skönhetskampanj i Sverige. Kampanjen heter ”Hylla din skönhet” och tanken är att du ska hylla din skönhet utan regler eller tankar på ålder eller kön.

Pressmeddelandet ramades in av en bild på en blond ung kvinna i stl. 34-36. Visserligen med kort hår men annars kändes det inte som om hon direkt stack ut från den vanliga modell-normen. Annars har modellerna blandade etniciteter och det finns både kvinnor och män i kampanjen. Dock ingen som ser ut att vara äldre, eller någon överviktig eller någon som har synligt funktionshinder. Det blir ofta kritik även om företag försöker göra rätt, det är jag medveten om. Det är bättre att lyfta fram något problem än inget alls i en kampanj. Men jag hade ändå velat se en större bredd på modellerna.

Modeller för Zalando

Men jag gillar i övrigt idéen! Modellerna bjöds in och trodde att det var en vanlig skönhetsplåtning men de filmades med dolda kameror samtidigt som de ombads göra sin egen makeup och uttrycka sin stil. Och det älskar jag. Jag tycker att det är så mycket roligare att uttrycka sin egen stil än att bara följa en norm. Med det sagt är jag medveten om att vi ofta följer normen även när vi försöker uttrycka vår egen stil. Men för mig är makeup ett uttryck. Ett uttryck av stil och humör.

“Skönhet och beauty upplevs som något väldigt personligt och unikt för varje individ, vilket våra kunder också berättat för oss. Det är en känsla som ändrar sig från dag till dag, ögonblick till ögonblick. I slutänden handlar det om att må bra i sig själv och med ”Hylla din skönhet” vill vi visa att skönhet börjar när vi slutar fokusera på vad andra tycker och istället sätter vårt egna välbefinnande i fokus.” säger, Jonny Ng, Director Marketing Strategy & Campains på Zalando.

kampanj för Zalando

Zalando har ett brett utbud av skönhetsmärken för den svenska marknaden. 3ina, Daniel Sander, Anna Sui, Gosh Copenhagen och L:A Bruket är bara några av dem.

Vad betyder makeup för dig? Låter du din inre kreativitet komma fram när du väljer färger och vad du ska göra med dem? Eller känns makeup mer som ett måste? För mig är makeup framför allt kreativitet och avkoppling. Även fast jag sällan har ”galna makeuper” är det ändå ett sätt för mig att uttrycka mig, den jag är och vilket humör jag är på eller locka fram hur jag vill känna mig just den dagen. Men ibland kommer de där dagarna då jag inte orkar men inte heller känner mig bekväm utan, då känns det som ett måste. Som tur är infaller de inte så ofta.

Foto: Felicity Ingram för Zalando.

Du kanske också gillar ...

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om författaren

Elin Fagerberg

Jag är auktoriserad hudterapeut, spaterapeut och makeupartist med över 20 års erfarenhet inom skönhetsbranschen. För mig är skönhet inte bara ett yrke – det är en passion som fortsätter att inspirera mig varje dag. Välkommen till min värld! 

Sök