#

Jag träffade Charlotte Axlund första gången när jag först hyrdes in som spökskrivare för The Body Shops blogg och senare utbildare inom makeup och hudvård för deras personal. Det var flera år sedan men jag minns Charlotte som varm, intresserad och oerhört kompetent. Hon arbetade som marknadschef där då men efter en paus från skönhetsbranschen är hon nu ny VD för BABOR i Sverige. Jag blir alltid lite extra glad när för kvinnor i höga positioner men också nyfiken och ville veta mer om Charlotte.

Hej Charlotte! Vad har du gjort tidigare i din karriär?

– Jag har en lång och bred erfarenhet av skönhetsbranschen och har tidigare haft ledande roller inom välkända företag hos bland andra L´Oréal, The Body Shop, Rituals och Himla. Jag hoppas att min djupa kunskap och erfarenhet inom både retail, wholesale och e-commerce samt ledarskap och strategisk affärsutveckling kommer att vara en stor tillgång för BABOR:s tillväxtresa. 

Vilken blir din största utmaning som ny VD?

BABOR som varumärke är för mig en oslipad diamant som jag verkligen vill ta till nya höjder och få ALLA att uppleva allt det fantastiska vi har att erbjuda! Det är fortfarande många som ännu idag inte vet så mycket om våra högteknologiska produkter, behandlingar och om vår unika service och kundupplevelse. Vår affärsmodell har historiskt gått från att vara traditionellt representerade i olika spamiljöer till att vara ett professionellt multi-channel brand där vi numera även finns representerade i många olika försäljningskanaler såsom varuhus, skönhetskedjor, e-handlare, hotell och travel retail. Det innebär att vi som varumärke kontinuerligt måste utveckla vår affärsmodell för att bibehålla vår tillväxt, synlighet och vårt varumärkes dna i alla försäljningskanaler. 

Charlotte Axlund
Charlotte Axlund ser inte ut att ha åldrats två dagar sen jag träffade henne för första gången för 7-8 år sedan.

Vad var det som fick dig att ta beslutet att komma tillbaka till skönhetsbranschen?

– Jag har tidigare varit styrelseledamot i BABOR:s Advisory Board. När jag sedan fick förfrågan från BABOR:s globala CEO och styrelse om att axla rollen som VD för BABOR Sverige, tvekade jag inte en sekund till att tacka ja till erbjudandet. Det är en stor ära och mitt absoluta drömjobb. Dessutom har jag ett helt sagolikt team av drivna och kompetenta affärskvinnor som jag gör denna resa med, jag är så stolt över det fantastiska Dream Team som jag ansvarar för. 

Vad kommer förändras med dig vid rodret?

– Jag ser en enormt stor potential för varumärket och ser mycket fram emot att ta det till nästa strategiska nivå, där vi bland annat kommer att driva utvecklingen av en lönsam, kunddriven, synlig och inte minst hållbar affär. Dessutom kommer vi att fortsätta utveckla vår unika kundupplevelse och service samt flytta fram vår position på marknaden som ett innovativt, modernt och högteknologiskt varumärke. Jag som person är väldigt passionerad och brinner verkligen för att strategiskt utveckla affärsverksamheter, organisationer, människor och kundrelationer. ”Always put the people first” som en av mina mentorer alltid säger. 

Vilka blir de största utmaningarna för skönhetsbranschen med tanke på klimathotet?

– Vi alla i branschen behöver och ska ta ett gemensamt ansvar för att agera hållbart. Både nu och framförallt framtiden kräver att vi blir ännu bättre på att se över vad som kan göras för att bidra. Även om många redan idag är bra på sitt hållbarhetsarbete, så kan det alltid göras mer. Att se över sina transportmedel, vilka material som vid produktion kan återanvändas samt minskandet av klimatstörande material är givna faktorer. En av utmaningarna är att inte stanna upp i utvecklingen av hållbarhetsarbetet, utan att hela tiden se på vad som kan förbättras och göras vänligare för klimatet. Här tror jag att många kan göra ännu lite mer

Vi på BABOR är stolta över att kunna skicka våra produkter koldioxidneutralt från Aachen till distributörer världen över. I produktionen hos oss filtreras allt vatten genom ett mycket avancerat system som separerar vattnet från oljor och fetter. Det återanvänds sedan till andra processer såsom nedkylning. Fetterna och oljorna förbränns sedan och genererar elektricitet. 

Om BABOR var en människa, hur skulle du beskriva hen?

– Som en sofistikerad, banbrytande och stark förebild och mentor. Vår vision är att BABOR kan lyfta allas naturliga skönhet och på så sätt också deras självkänsla. 

Vad ser du BABOR om fem år?

– Som en marknadsledande aktör inom professionell hudvård i Norden. En förebild för banbrytande och revolutionerande produkter och behandlingar såväl som inom hållbarhet samt att vi som företag uppmuntrar och agerar föredömligt för att stötta starka kvinnor.

Charlotte Axlund är en av alla grymma kvinnor som för skönhetsbranschen framåt. Vill du läsa om fler? Här hittar du intervjuer med Lina Ivarsson från Palina och Martina Arfwidsson från Face Stockholm.

I somras var jag på invigningen av Babors nya konceptbutik och salong. Det kan du läsa mer om här.

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.