#

Populära parfymer, spännande doftnoter och höstens hetaste dofttrender. Jag har pratat med doftnörden Fredrik Johansson från parfymagenturen Alf Sörensen för att nörda ner våra näsor i viol, rött te och patchouli.

Vilka är höstens största dofttrender? 

– Vi ser flera tydliga dofttrender. Det är fortsatt mycket ros i dofterna. Men inte ”uppenbara” rosnoter utan ofta nya spännande varianter. I ”My Burberry Black”, den senaste lanseringen från Burberry, möter vi en kanderad ros och i ”Moonlight Patchouli” från Van Cleef and Arpels så blandas rosen med pudrig iris och mystisk patchouli vilket ger en helt ny sensation. Vi ser också en tydlig trend mot det naturliga. Liksom i hudvård så börjar allt fler leta efter ”hållbara” dofter som har ett tydligt miljötänk. Trenden att använda gourmandnoter d.v.s. noter från matlagningens värld fortsätter. Olika typer av te och kryddor förekommer flitigt i höstens lanseringar. I Abercrombie & Fitch ”First Instinct” finner vi rött te, sichuan peppar, kokosträ och sötmandel bland ingredienserna.

Höstens dofttrender My Burberry Black

Finns det några doftnoter som är mer populära än andra?

– Förutom ros och läder har Patchouli en stark höst – både i dam och herrdofter. Noten, som blev populär i England under 1800-talet används alltid flitigt som en basnot men nu ser vi även att den dyker upp som en huvudnot i flera dofter. Den lilla delikata violen är en lite överraskande doftnot som har haft ett uppsving i popularitet. Vi hittar den i många av höstens herrlanseringar.

Hur hittar man sin egen signaturdoft? 

– Det handlar om att våga! Och om att prova doften på huden. Ofta när vi testar dofter så går vi in i en butik och testar parfymer på doftstickor. Detta ger endast en liten guideline om hur parfymen doftar. Det är först när en doft hamnar på vår hud och interagerar med vår personliga kemi som magin händer. Vi dras ju alla till olika typer av dofter och det viktiga är att vi till en början använder dofter som vi trivs i själva. Dock så är det ofta omvärlden som, genom sina kommentarer och komplimanger, avgör vad som blir vår signaturdoft. När släkt och vänner ”tycker till” så förankras vårt val och med tiden så blir det vår signatur.

Ser du några andra spännande trender för framtiden? 

– Vi ser hela tiden nya spännande ingredienser som dyker upp eller nya varianter av existerande noter. Det gör att doftvärlden alltid är i rörelse. Framväxten av niche-dofter har även gjort att vi nu har flera tydliga trender som pågår sida vid sida – detta tror jag bara kommer att växa sig allt starkare. Vi är fler och fler som vill vara individuella. I linje med detta tror jag även att vi kommer att se fler märken som, liksom Clean, börjar tala om att mixa dofter för att skapa en egen unik signatur

Hötens dofttrender Clean Reserve

Clean Reserve är en kollektion dofter anpassade att användas i kombination. 

Fredrik Johansson

Ålder: 43

Bor: Midsommarkransen

Gör: Sales Coach och doftnörd på Alf Sörensen AB

 

Foto: Ida Josefin Eriksson

 

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.