#

Finns det hudvårdstrender? Yes! Men de går betydligt långsammare än mode och makeup och förändras inte lika snabbt. Precis som hudvård i allmänhet gör.

I söndags var jag på en konferens med Daisy Beauty, en av mina härliga uppdragsgivare. Chefredaktören Kicki Norman pratade om höstens skönhetstrender och jag tänkte dra upp några av dem som handlade om hudvård tillsammans med mina egna tankar.

Hudvårdstrend 1 – händer

I spåren av Covid-19 och all handtvätt får vi torrare händer. Torr hud kan i sin tur ge upphov till eksem så det gäller att börja återfukta dem i tid och ofta. Jag kör gärna både serum och kräm även på händerna. Se till att ha dina handkrämer där du behöver dem – i jackfickan, handväskan, bilen, skrivbordet och vid nattduksbordet. Eller vad som än passar dig.

Kicki berättade om Babor som har gjort en duoprodukt med alkogel och handkräm i samma förpackning. SMART! Senare under dagen fick vi också en genomgång av Keep It Clean som lanserat fyra finfina varianter av handsprit och har fler nyheter på G.

Att sprita och smörja är det nya svarta.

Hudvårdstrend 2 – mask-acne

Acne med maskar? Nä, hudvårdsproblem med oren hy på grund av ansiktsmask/ansiktsskydd. Eftersom det än så länge inte är så många som använder ansiktsmask i Sverige så har problemet inte blivit stort här. Men desto större i andra länder. Tänk en hud som stängs in en hel dag av en ansiktsmask. Jag kan tänka mig att flera inom vården av Covid-19 i Sverige har drabbats. Mitt råd är att tillfälligt behandla huden som en oren och känslig hud och gärna besöka en auktoriserad hudterapeut om det finns möjlighet och framför allt tid. Lufta huden när tillfälle ges.

Ansiktsskydd från Asos. Ser lite ut som ett par trosor.. Om du ska bära ansiktsmask, ha aldrig händerna på så som modellen ser ut att ha.

Hudvårdstrend 3 – från detaljhandel till E-handel

Poff sa det i våras och ingen vågade ge sig ut och handla i butik längre. Det har enligt Norman gjort att överflyttning från detaljhandeln till E-handel som annars förmodligen skulle ha tagit några år till nu gått på bara några månader.

Det var ju väntat, men inte att det skulle gå så fort. Det går bra för de stora svenska webbshopparna. Men butikerna har lidit hårt. Jag undrar hur vår stadsmiljö kommer att se ut i framtiden. Hur tror du?

Hudvårdstrend 4 – tomt hos hudterapeuten

I våras var det tomt på alla salonger och många krisade. Under sommaren sprang de flesta desperat tillbaka till sin frisör. Men betydligt färre till hudterapeuten. Norman och vi andra på mötet instämde att många nog tycker att frisören och håret är viktigare. Jag tror också att det är för att frisören ofta står bakom en och hudterapeuten närmare ansiktet.

Om du inte är i riskgrupp tycker jag ändå att du ska gå till din auktoriserade (viktigt!) hudterapeut. De som är auktoriserade har bra koll på både din hud och också på hygien. Förmodligen använder de ansiktsskydd, om inte, be dem.

Hudvårdstrend 5 – hudvårdsförsäljningen

Hudvårdsförsäljningen går stadigt uppåt. “Nu har vi tid att stå och kräma framför spegeln”, förklarade Kicki Norman. Jag håller med! Hudvårdsrutinen har blivit betydligt viktigare för många.

Men de stigande siffrorna har gynnat E-handeln och inte salongerna eller butikerna. Tänk på att stödja din lokala salong eller mindre webbshop om du vill ha dem kvar.

Makeupförsäljningen går däremot neråt. Zoom-mötet kräver kanske mindre smink.

Hudvårdstrend 6 – Clean Beauty

Det här uttrycket är minst sagt komplicerat och det blev flera höjda röster under mötet. För vad betyder det?

Är det ekologiskt? Saker som har växt på en buske? Något du kan äta? Att det är hållbart? Kanske för känslig hud?

Kicki Norman berättade att begreppet kommer från USA och där är och har kontrollen varit mycket sämre än inom EU som har betydligt striktare reglering. Jag har tjatat om det tidigare här med. Därför tycker jag att det är underligt att det regelbundet dyker upp ingredienser i media som anses farliga men som faktiskt inte är det. Vi har en väldigt bra reglering och kontroll i Sverige som vi borde vara glada för. Inte av skönhetsmedia, men av produkter och ingredienser.

Mitt råd är: strunta i Clean Beauty. Det finns inget som tyder på att det är bättre för din hud. Men välj gärna hållbara produkter för planetens skull. Det är ju två helt olika saker.

Hudvårdstrend 7 – “fukt är den nya syran”

Syror har stått högst upp på mångas önskelista de senaste åren. Många har “syrat sönder” huden. Vissa har drabbats av perioral dermatit och andra av en överkänslig och skör hud.

Jag har reagerat hårt på det här tidigare. Snälla, snälla, sluta använda peeling och syror för ofta! Du förstör hudens barriär.

Kicki Norman nämnde att fukt och då framför allt hyalryronsyra (som ju inte är en syra) är nästa trend. Vi har sett många lanseringar med hyaluronsyra.

Jag håller till viss del med. Alla älskar fukt! Det är något alla behöver oavsett hudtyp. Samtidigt har hyaluronsyra varit populärt i flera år och jag tror att det kommer ta lång tid innan vi tröttnar på dess fuktighetsgivande egenskaper.

Jag hoppas snarare att fukt fortsätter istället för att vara en av alla hudvårdstrender. Jag skulle istället vilja lyfta fram barriärstärkande som en stor trend.

Precis som med mode så är det ofta kontrasterna som gör trenden. När vi har älskat neutrala färger kommer istället neon som en motsats. När vi har varit inne på vräkiga loggoväskor kommer det diskret exklusiva. Osv.

Precis samma sak är det med hudvården. När vi har förstört hudens skyddande barriär med syror i flera år kommer istället en ny trend med barriärstärkande ingredienser och produkter. Vi vill få en stark barriär som gör huden motståndskraftig och fri från eksem, överkänslighet och andra åkommor. Prebiotika är en av de trenderna. Likaså alla lugnande och lindrande ingredienser. Jag tror att vi kommer se betydligt fler nya spännande ingrediens som stärker hudens barriär inom de närmsta åren. Hurra för det!

Dermalogica kan kryssa för flera trender med sin nya Hydro Masque Exfoliant – en fuktmask med mild peeling. Sådana här produkter är perfekta som peeling istället för dagligen dra på med starka syror. Dessutom innehåller den tramellasvamp. Svampextrakt är också en av alla hudvårdstrender att ha ögonen på. Maskens peelingeffekt kommer från bambuextrakt som de har lagt inuti kapslar av vegetabiliska fetter.

Hudvårdstrend 8 – hybrider

Ta det bästa från makeup och det bästa från hudvård och slå ihop det till en produkt. Ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra.

Som Kicki Norman nämnde är det en bra lösning när makeupen säljer sämre.

Jag ser det här som ännu en sydkoreansk trend där det är populärt med hybrider. Ofta kräver de en perfekt hud.

Jag tycker att hybrider funkar bäst på sommaren eller som ett komplement till övrig hudvårdsrutin och makeup. Till exempel en highlighter med huvårdande egenskaper eller ett riktigt mjukgörande läppglans tackar jag inte nej till.

Hybrider är en av höstens alla hudvårdstrender. Den här kommer från elegis.
Elemis hakar på flera hudvårdstrender med Superfood Glow Priming Moisturiser som går att användas som både ansiktskräm, primer och highlighter. Den åker ner i min necessär nästa (corona-anpassade) resa.

Hudvårdstrend 9 – CBD

Nä, jag är redan trött på CBD. Det var ett himla tjat om det i våras och vintras. I EU har vi strängare lagstiftning än i USA som tidigare nämnt så de flesta produkter med CBD får inte säljas här ändå. Enligt Norman ska det tydligen vara ok att sälja produkter där molekylen är utvunnen ur ett labb men inte direkt ur växten. Knasigt! Bryter du ner det till molekylnivå ser en molekyl precis likadan ut om du tar den från en växt eller från ett labb.

Hudvårdstrend 10 – ansiktsmasker

Vi kommer fortsätta maska oss fram till minst 2025. Försäljningen av masker bara ökar och det gäller tydligen både sheet masks och krämmasker enligt Kicki Norman. Kanske ser vi det som en quick fix när vi vill ha snabba resultat och inte har det tålamod som krävs?

Se ansiktsmasker som ett härligt komplement till din dagliga hudvårdsrutin. Inte som en ersättare.

ansiktsmasker är en hudvårdstrend som kommer fortsätta
Det här är min favoritmask – Lift Me Up Sheet Mask från Acasia Skincare. Den är ljuvlig! OBS! Acasia är en av mina uppdragsgivare men det här är inget sponsrat inlägg. Jag vill ändå berätta det för transparensens skull.

Ett stort tack till Kicki Norman och Daisy Beauty för en härlig konferens!

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.