#

Tänk dig en hälsocoach som peppar och stöttar dig inom mat, kosttillskott, mål och din mentala hälsa. I slutet av sommaren började jag anlita min vän Johanna Nilsson som är hälsocoach och livsstilscoach.

Min hälsa är inte hundra. Jag är bland annat trött, stressad, väger för mycket, har prestationsångest, har mycket som surrar i huvudet och diverse åkommor. Jag behöver helt enkelt lägga mer fokus på mig själv. Vilket är lättare sagt än gjort då jag är mamma, matte, driver ett företag och har en man som, i de värsta perioderna jobbar mellan 75-80h/v. Lägg där till hsp, en gammal synskada, tinnitus och hörselnedsättning. Min energi är inte direkt hög och min egentid är tyvärr inte första prio.

Jag och min vän Johannas som är hälsocoachJag och Johanna under en dansant kväll på Gröna Lund sommaren 2016. Sedan dess har hon blivit hälsocoach och jag har startat en ny resa. 

Men så kommer hälsocoachen Johanna in och ger mig en bitch slap. Jag har inte mer egentid nu än tidigare men jag har börjat ta tag i flera saker för att långsamt påverka min hälsa i rätt riktning.

Det första jag fick göra var ett långt samtal med Johanna då jag fick svara på mängder av frågor om hur jag mår psykiskt och fysiskt, om hur jag äter, tränar, tänker osv. Bara det var renande för mig. Att få ösa ur mig allt och lägga det på bordet. Så här ser läget ut. Inte bättre, inte sämre. Johanna lyssnade och antecknade utan att döma.

Efter det fortsatte hon med att titta på mitt ansikte, min tunga och mina ögon. Hon hummade och skrev ner och funderade. Jag satt där med tungan utsträckt och kände mig dum. Haha!

När Johanna hade analyserat mig kom vi fram till att göra allt långsamt eftersom jag har så mycket i livet ändå. Vi vill också båda att det ska vara hållbart och inte någon akutstrategi.

Jag är lakto-ovo-vegetarian sedan snart 23 år tillbaka vilket betyder att jag utesluter kött, fisk och fågel av etiska skäl men än så länge äter ägg (sällan) och mjölk. Nu fick Johanna mig att sätta örtteet i halsen när hon berättade att jag borde sluta med gluten. Plötsligt kändes det nästan oöverkomligt att ändra min livsstil. Gluten har alltid varit ett enkelt tilltag med pasta och mackor även fast jag inte har varit någon storätare inom det. Många restauranger har bara pasta eller paj som vegetariskt utbud. Yay… Jag skulle även öka mitt intag av fett och protein, minska intaget av mjölkprodukter och halvfabrikat, dricka citronvatten varje morgon, göra en ny plan för min vardag och mina drömmar och börja djupandas mer bland annat.

Herregud. Jag blev livrädd.

Det tog ungefär en vecka innan jag hade slussat bort allt gluten hemma. Vilket var det absolut tuffaste av alla förändringar. Det enda jag kunde tänka på var vad jag missade och inte på vad jag fick istället (Naanbröd!!). Men så plötsligt märkte jag att min IBS som jag hade haft så länge jag kan minnas inte fanns där längre. Jag hade inga problem med magen alls. Idag äter jag glutenfri pasta och bröd ibland och jag saknar absolut inte gluten alls längre. Det är så häftigt!! Jag är inte glutenintolerant. Men jag mår bättre utan gluten. Jag har dragit min gräns vid havre som jag alltid har älskat och soja som jag äter i mindre mängder.

I senare möten med Johanna har jag bland annat fått lägga till flera kosttillskott som magnesium (underverk mot sötsug och depp!), D-vitamin och L-glutamin. Förutom det äter jag algolja sedan tidigare.

Hälsoanalys hos hälsocoachen JohannaSå här såg det ut under vårt möte hos Johanna i helgen. Te, grönsaksjuice (rödbeta i juice kan faktiskt vara riktigt gott om en öser på med ingefära!) och ICAs fantastiskt goda dadlar doppade i kakao. 

Jag är långt ifrån färdig men jag känner att jag är på rätt väg mot ett mer hälsosammare och mer harmoniskt jag utan att för första gången fokusera på bantning. Nu fokuserar jag på mig själv, inte på mina kg. Om jag går ner i vikt eller inte är inte det viktigaste. I nästa fas kommer vi jobba ännu mer med den mentala hälsan. Det ska bli så spännande!

Johanna är en sjukt kunnig hälsocoach. Jag tycker att jag kan rätt mycket efter mina universitetsstudier i folkhälsovetenskap, medicinsk baskurs och näringsfysiologi. Men Johanna har en otrolig kunskap om bland annat samspelet mellan organen och deras påverkan på resten av kroppen. Jag är också väldigt glad och tacksam för att hon aldrig har varit det minsta nedlåtande, dömande eller för pushig. Hon har istället varit pedagogisk, saklig, rolig, inspirerande, omtänksam och varm. Hon har fått mig att våga då jag annars hade fegat ur.

Det ska bli spännande att se hur jag mår om ett år. Jag hoppas och tror på förbannat mycket piggare! 

Är du nyfiken på Johanna? Spana in hennes Instagramkonto @tankhalsa där hon delar med sig av bra tips och inspiration (bilden högst upp i inlägget visar ett utdrag därifrån) eller maila henne på tankhalsa@outlook.com om du själv känner att du behöver hjälp.

 

 

 

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.