Om bilder och Sunset in Rio

Texten kan innehålla annonslänkar, vilket innebär att jag får provision om du köper något via dem. Texterna, eller mina åsikter, påverkas inte av länkarna.

Isadoras sommarkollektion för tankarna till Brasilien och söta drinkar. Jag har tidigare skrivit om nagellacken. Men jag gillar även den turkosa eyelinern och det röda glansiga sticket till läpparna. Superfina! Eyelinern är dessutom vattenfast. Den passar perfekt att kombinera med vattenfast mascara om du vill känna dig extra het på Tylösand i sommar.

server-2.np

Tyvärr drar kampanjbilden ner betyget rejält. Jag gillar Isadoras produkter över lag. Främst de som är till ögon och läppar. Men modellbilderna känns så.. 1993 och snudd på oanständiga. Det blir billigt. Det vore underbart om bilderna kunde hålla samma klass som jag tycker att produkterna gör.

Isadora; Model; Candice; SunsetInRio14; Sunset In Rio 14Stäng munnen, öppna ögonen och ta bort händerna från ansiktet. Det här ger mig känslan av sex i Rio istället för fest i Rio. Och vems är händerna? Fotoassistens? 

Det finns kanske någon tanke bakom att alltid använda modellen Candice (ibland har hon ingen lugg och ibland har hon löslugg) och att styla bilderna så som de är. Igenkänningsfaktorn kanske? Vad vet jag. Men jag saknar mer trendiga och uppdaterade kampanjer för den unga målgrupp de trots allt verkar vända sig till.

Jag vet att jag är en fotonörd. Jag älskar när jag får lägga mig i och regissera när jag sminkar eller stylar vid plåtningar. För mig betyder kampanjbilder mycket. De sätter tonen på produkterna som lanseras. Jag klagar inte på makeupartisten, han är duktig! Men jag kan själv inte relatera till bilden på modellen. Kan du?

 

Du kanske också gillar ...

Kommentarer

0 svar

  1. Men SÅ klockrent! Jag gillar också deras produkter men bilderna är ju bara sååååå daterade! Känns omodernt o sunkigt överlag dessvärre. Synd på en sån snygg tjej liksom- hon förtjänar bättre instruktioner vid fotograferingen.

  2. Jag är fotograf och jobbar med porträtt, mode och beauty. Jag är inte alltid så känslig för händer i bild – men IsaDora kör handtricket i närapå samtliga bilder. Naturligtvis är det för att få med så mycket som möjligt: ögon, läppar, naglar, hy… men det blir helt enkelt för mycket. För mycket skyltdocka, för lite liv och känsla. Jag förstår att man vill visa upp sina produkter, men de tycks ha missat att annonsbilder(mode/beauty) egentligen mer handlar om att sälja in en känsla, en livsstil, än att visa exakt hur en produkt ser ut.

    En annan tydlig miss är stylingen. Var och en av produkterna är säkert vackra, men stylingen ser alltid ut att vara från ett ”My little princess”-magasin, helt utan finess och känsla för att det är 2014. Har deras makeupartist bott i en garderob sedan 1983? För mycket produkt hela tiden – endast färgvalen visar att tiden går, stylingen tycks ständigt densamma.

    Så till den tekniska bildkvaliteten: Generellt är det platt och ointressant och bildbehandlingen är over-the-top, den är gjord utan finess och allt ser plastigt ut. Visserligen ska t.ex. ögon och läppar vara i fokus, men läppar ska inte kännas som ett klistermärke som fästs på en platt yta. Inte sällan är bilderna frilagda och yxigt monterade mot en lösryckt bakgrund.

    Jag hoppas att IsaDora tar sig en funderare och byter reklambyrå (eller kan det vara så illa att de gör detta inhouse, i så fall är det definitivt dags att se sig om efter en byrå), kanske är det till och med läge att byta ut hela teamet. Och varför använder de sig alltid av samma modell som alltid har exakt likadant uttryck? Är hon ett känt ansikte eller är det återigen en effekt av att gå i samma hjulspår …?

  3. Håller med. Bilderna är överdrivet photoshoppade och perfekta, huden ser inte ut som hud, ögonfransarna ser inte ut som ögonfransar, sminket ser airbrushat ut, likaså naglarna ser plastiga och overkliga ut. Fattar inte varför de tar hjälp av en makeupartist när de ändå målar dit sminket i photoshop?
    Tror de skulle sälja ännu bättre och kanske slå mer utomlands om bilderna såg mer professionella ut. Mer påkostade, kanske fotade i en riktig öken/i en riktig miljö i stället för i en studio framför en billig kuliss. Deras promobilder är värre än Wet n Wilds eller något annat budgetmärke som man tror bara ska säljas på Ö&B av bilderna att döma.
    Det är som om de skrivit på ett 10-årskontrakt med någon riktigt usel retuscherare/fotograf och inte KAN byta. Eller som att VD:n själv sitter och fipplar med bilderna och stylar dem och vägrar låta någon annan göra det. Kan inte se någon annan anledning till varför ett så stort märke måste ha så kassa bilder.

  4. Åh, jag kunde inte hålla med mer angående bildernas estetik. IsaDoras reklam har alltid irriterat mig av just de anledningarna du tar upp. Till den grad att jag tappat förtroendet för märket och hellre köper smink från andra.
    Hoppas IsaDora läser och lär av ditt inlägg!

  5. Jag håller med! Blir alltid (kommer inte på något undantag) generad när jag ser deras reklam. ALLT ska visas på en gång med lika mycket fokus. Andra kan ju, utan att det blir tacky! Tur att deras produkter håller högre kvalitet 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om författaren

Elin Fagerberg

Jag är auktoriserad hudterapeut, spaterapeut och makeupartist med över 20 års erfarenhet inom skönhetsbranschen. För mig är skönhet inte bara ett yrke – det är en passion som fortsätter att inspirera mig varje dag. Välkommen till min värld! 

Sök