#
Victor Vaissier är det franska tvål- och parfymmärket som gjorde succé på 1800-talet. Nu har de dykt upp igen tack vare en vacker parfymask och en driftig svensk – Pål Hodann. Jag träffade Pål på en pressvisning tidigare i höst och blev minst sagt nyfiken på Victor Vaissier.  

Hej Pål! Hur började Victor Vaissiers framgångssaga på 1800-talet? 

– Vaissier byggde upp ett tvål och parfymhus på 1800 i Paris. Han ville hitta nya dofter än de traditionella franska blomdofterna man hittills använt för att doftsätta parfymer. Därför reste han till Afrika, Japan och Indien för att hitta nya dofter. Det var nog hans claim to fame.

Spännande! Långt senare hittade du en vacker ask från märket på en marknad i Paris. Vad var det som fascinerade dig? 

– Den var över 100 år men ändå så välbevarad. Otroligt fint dekorerad och vackra färger.

Hur gick tankarna därifrån till att starta upp ett nytt företag och ta över namnet? 

– Jag ville gärna prova något nytt i livet. Arbeta med något konkret som man kan ta på och som gör folk glada. Sen såg jag en lucka i marknaden mellan palmolive och Molton Brown. Jag pratade lite med en kompis som heter Ben Goram som tyckte att jag skulle testa.

Den omtalade tvålasken. 
Pål Hodann från Victor VaissierPål Hodann basar över Victor Vaissier. Idéen fick han efter att ha hittat en vacker tvålask på en marknad i Frankrike. 

Hur skulle du beskriva Victor Vaissier idag? 

– Det är en modern version av vad VV var på sin tid. En tillgänglig produkt med olivolja som bas och med exotiska dofter.

Använder ni dåtidens recept till nutidens produkter? 

– Så gott det går försöker vi efterskapa hans dofter via de antika askar och flaskor vi hittar i Paris eller på eBay. Namnen är fantastiska “Rose de Kyoto” och “Fleur de Pretoria” då kan vi efterskapa en doft från detta.

Victor Vaissier bok med gamla flaskor Victor Vaissier Verveine

Hur går utvecklingen till av nya produkter? 

– Vi tittar mycket på de gamla namnen som sagt men letar även nya kombinationer. Som vår senaste Figue de Japon. Det är fikon och vetiver – ett gräs som växer i Indien.

Vilken produkt är din personliga favorit? 

– Atmosphere! En blå flaska med Doft av eucalyptus och timjan

Hur vill du utveckla varumärket i framtiden? 

– Vi vill växa med flera dofter och nya produkområden. Kanske dyker det upp en tandkräm eller ett diskmedel med VV på snart…

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.