Trots endast fem utställare var det många varumärken på plats under helgens Daisy Beauty Expo. Briogeo, Orgaid och Skinfood var tre av dem.
Daisy Beauty Expo är en branschmässan som anordnas av skönhetsmagasinet med samma namn. De bjuder in journalister, redaktörer och influencers inom skönhet (och några mer livsstil) som får gå på föreläsningar och träffa utställare inom skönhetsbranschen. I år såg mässan som det mesta annat annorlunda ut. Vi var betydligt färre inbjudna, alla bar godkända munskydd, färre utställare som dessutom hade varsitt rum och vi besökare var indelade i små grupper som hade varsitt schema att följa minutiöst för att hålla säkerhet hög. I min grupp var det bara jag och Agneta Elmegård. Mysigt!
Kocostar, Huxley, LastObject och Briogeo
Vi började med Nordic Beauty Import som bland annat representerar beautyblender, Kocostar, Invisibobble, Huxley, Briogeo och Neqi. Vi tog en snabb genomgång av allt då vi bara hade tjugo min på oss. Snabbt men kul! Några av nyheter var ny små sheet masks till naglar och nagelband från Kocostar, kroppskräm med Shea från Tonymoly som dessutom lanserar två produkter med kollagen samt en ansiktsmask från Huxley som såg väldigt fin ut.
Keep it clean som är ett ganska nytt varumärke lanserade alkogel till händerna i höstas som jag gillar skarpt – smidiga förpackningar och fina dofter. Nu har de även lanserat en handtvål som också ska vara desinficerande.
En annan spännande nyhet kommer från LastObject som har lanserat bomullsrondeller som du kan använda om och om igen. LastRound som rondellerna heter är gjorda av träfiber och bomull och en rondell ersätter 1 750 vanliga bomullspads. Wow! De är dessutom komposterbara. Spännande! Jag tror på fler sådana här produkter i framtiden som ersätter engångsmaterial.
Orgaid, Pulpe de vie och Zao makeup
I nästa rum huserade Eco-Chic som huserar ett stort gäng av ekovänliga märken som Orgaid, Pulpe de vie, Noah och Zao. Jag hade ingen bra koll på dem tidigare så det var kul att kika närmare på deras märken. Jag gillar speciellt ögonskuggorna från Zao och de ekovänliga dofterna från Fiilit med inspiration från olika delar av världen. Orgaid hade dessutom sheet masks som såg väldigt intressanta ut. Det var extra roligt att kika på de här produkterna tillsammans med Agneta som är otroligt duktig på hållbar skönhet. När hon är exalterad vet en att det är bra grejer.
Jag blev också nyfiken på Pulpe de vie som har produkter baserade på frukt som är för ful för att säljas inom livsmedelsindustrin. Men som de tar tillvara och gör något bra utav. Dessutom till ett rätt bra pris.
CosRx och Skinfood
Efter 20 min kom vi in till nästa rum där Ola Andersson som tidigare har varit på Lumene nu presenterade CosRx och Skinfood. Det är så roligt att han är tillbaka i branschen! CosRx är ett sydkoreanskt märke som bland annat är kända för sina syreprodukter och snigelslem.
Skinfood (inte samma som Weledas multibalm Skin food) är ett märke som inspireras mycket av näringsrik mat och i deras produkter hittar du bland annat brunt socker, honung, avokado och tomat. Jag har testat deras kroppsskrubb med brunt socker tidigare och älskar den.
I am by Swedish haircare
I Det fjärde rummet fanns I am by Swedish haircare. Ett jättespännande koncept som jag inte har varit i kontakt med tidigare. Har du testat dem? Agneta Elmegård har gjort det och till och med gett deras Cleanser en Beauty Oscar så hon var snudd på lyrisk under presentationen. Och ja, det lät riktigt spännande och för en gång skulle lite nytt och kul tänk. Bland annat har de döpt schampot till Cleanser istället och tagit fram två stycken olika balsam som du masserar in i håret men inte sköljer ur. Allt kändes minimalistiskt och smart. Förpackningarna är gjorda av 100 % återvunnen plast och är ergonomiska och lätta att öppna och stänga. Perfekt för till exempel reumatiker eller andra som har problem med hårda lock och svåröppnade förpackningar. Än så länge finns det 6 produkter. Målet är 15 produkter varav de flesta multifunktionella. Jag hoppas att vi får se mycket mer av dem i framtiden. Det ska bli kul att testa produkterna.
Sunday Riley
I det sista rummet fanns Sunday Riley som jag bland annat kom i kontakt med under resan till Kiruna i höstas. De hade inga nyheter men pratade om sina bästsäljare och hade en härlig representant från USA med sig på videolänk. Han berättade bland annat att ansiktsoljan U.F.O är super för de som får problem med huden i samband med mycket användning av munskydd. Jag gillar verkligen Sunday Rileys produkter och ser fram emot att lära känna dem ännu mer.
Det här var en otroligt rolig mässa! Kort och intensiv men säker, smart och välplanerad. För att inte tala om välbehövlig. Just nu är mitt liv, precis som de flesta andras, väldigt osocialt och det var roligt att få komma ut, träffa kollegor och bli inspirerad. Tack Daisy Beauty!