Hudvårdsmärke till skönhetssalong

Texten kan innehålla annonslänkar, vilket innebär att jag får provision om du köper något via dem. Texterna, eller mina åsikter, påverkas inte av länkarna.

Jag fick en fråga till min mail om vilket hudvårdsmärke man ska välja till salong.

”Hejsan!

Jag är hudterapeut och är  i startgroparna för att öppna upp en salong. Du som har både kunskapen om agenturer och salonger och verkar testa allt, vilket hudvårdsmärke tycker du att jag ska ha på salongen? Vilket är bäst? Ev. make up? Jag vill inte köpa in något dåligt.

Tack

Med vänlig hälsning, ’

Lina Andersson”

Hej Lina,

Grattis till din blivande salong, vad roligt! Det är en stor grej att välja märken till salongen. Det är ju det du kommer arbeta in till dina kunder och förmodligen kommer många av dina behandlingar utgå från dina produkter. Jag tycker att det finns flera aspekter att ta hänsyn till när du ska välja märke.

Problemet för många salonger är att deras kunder inte köper produkter. Men tyvärr är produkterna en stor del av salongens inkomst. Om vi lägger ut det på tid, du gör en behandling på en kund i 1h och tar 800 kr i betalt. Kunden är nöjd och glad men köper inga produkter. Hur mycket pengar hade du kunnat dra in till ditt företag om du istället hade gjort en behandling på 30 min för 400 kr och istället hade haft 30 min över att sälja produkter till andra kunder för? Det låter hårt, men som salongsägare är det svårt att dra in pengar och man måste sälja produkter för att få det att gå runt utan att slita ut sig helt med bara behandlingar.

När du ska välja märke tycker jag bland annat att du bör ta hänsyn till:

1. Vision, känsla och filosofi

Vilken inriktning vill du på din salong? Vill du arbeta med resultatsinriktade aktiva produkter eller mer med spabehandlingar och mys? Vilken filosofi ligger dig närmast hjärtat? Vill du till exempel ha allt ekologiskt eller betyder det mer om alla produkter är tillverkade i Frankrike? Tänk på att det är viktigt att du arbetar med ett märke som du tror på och känner något för.

2. Kundkrets

Vilken typ av kunder riktar du in dig till? Vad tror du kommer locka dem till köp av produkter och behandlingar?

3. Utbud och tillgång

Är hudvårdsmärket du funderar över komplett? Har de alla produkter du känner att du behöver eller behöver du komplettera med fler märken? Vill du ha ett stort hudvårdsmärke eller flera små?

4. Behandlingar

Det roligaste! Vilken typ av behandlingar vill du utföra? Hur viktigt är det för dig att alla produkter finns i  kabinstorlek och att det finns behandlingsprodukter som inte säljs till kund? Jag tycker att det är en stor fördel med behandlingsprodukter som inte säljs till kund så att kunden känner att hen får något extra under behandlingen som inte går att köpa hem. Så att hen inte känner att det går att göra behandlingen själv hemma. Samtidigt vill du ha specialprodukter till försäljning som kunden blir nyfiken på.

5. Marginalen

Vilken marginal får du på produkterna? Räkna ut hur mycket du behöver sälja för att kunna få ut den lön du vill ha. Dela upp det mellan sålda produkter och behandlingar och ta hänsyn till alla kostnader. Ser det ut att funka?

6. Ett känt eller okänt hudvårdsmärke

Vill du arbeta med ett välkänt hudvårdsmärke som dina kunder känner till eller vill du hellre ha ett nischat som inte finns i varje hörn? Det finns positiva och negativa aspekter av båda två.

7. Läge

Om du bor på en mindre ort är det extra viktigt att kolla upp vad dina konkurrenter har för olika märken. Om du har samma märke som dem kan det vara svårare att locka nya kunder till dig. Kanske kan du vara den som väljer att ta in ett spännande skönhetsmärke som ännu inte finns i stan? Om du bor i en större stad får du kolla upp vad dina närmsta konkurrenter har. Det är inte ovanligt med kvarter i Stockholm där flera salonger säljer samma märke. Jag har inte förstått grejen..

8. Agenturen

Enligt mig är det här en av de absolut viktigaste funderingarna. Du kommer inte vilja samarbeta med en dålig agentur hur bra produkterna än är. Kolla med dina kollegor, gamla klasskompisar och grupper på sociala medier. Verkar agenturen vettig? Har de ofta restade produkter eller skickar fel leveranser? Erbjuder de att hjälpa till med annonskostnader och kampanjer? Vilket stöd kommer du att få? Ingår utbildningar av behandlingar och produkter eller behöver du bekosta det själv?

Behöver du köpa in hela sortimentet av ett märke eller kan du handplocka de produkter du och dina kunder gillar bäst? Kan du själv välja antal produkter att köpa in eller måste det alltid vara till exempel sex stycken? Du vill förmodligen inte stå där med hyllvärmare som är omöjliga att bli av med. Är agenturen noga med att kolla upp att de enbart säljer till utbildade hudterapeuter eller går märket att finna på oseriösa salonger? Arbetar agenturen med PR så att märket syns? Och att inte förglömma – är personalen på agenturen trevliga?

9. Produkterna

Om du köper in ett märke du inte känner starkt för kommer det inte vara roligt att arbeta med. Ju mer passion du känner för märket desto mer passion kommer du kunna ge vidare till dina kunder (=sälj). Be agenturen att få testa en behandling och produkter innan du bestämmer dig. Läs på om märket och dofta, kleta och upplev. Glöm inte att du kommer ha produkterna på händerna dagligen, känns dofterna ok?

****************************************************************************************************************

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Ofta behöver man ha flera märken på en salong för att kunna tillgodose alla behov. Fundera igenom ordentligt vad som passar dig bäst.

All lycka till!

/ Elin

 

 

 

 

Du kanske också gillar ...

Kommentarer

4 svar

  1. Vilket klockrent inlägg, Elin. Klart, klokt, koncist. Det är inte lätt att starta eget, och det gäller att räkna rätt. Och att ha både en klar vision och inte minst – passion.

  2. Jag undrar vilket läppstift du använt på denna bilden? Jag tycker du använder fina läppstift, kan du göra inlägg på bra läppstift som du använder.

    1. Åh tack snälla! Det här är tyvärr en rätt gammal bild som jag plockade fram så jag kommer inte ihåg vilket det är. Men jag ska försöka hitta något liknande. Tack för tips om inlägg! Jag ska definitivt skriva upp det på listan. Sköt om dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Om författaren

Elin Fagerberg

Jag är auktoriserad hudterapeut, spaterapeut och makeupartist med över 20 års erfarenhet inom skönhetsbranschen. För mig är skönhet inte bara ett yrke – det är en passion som fortsätter att inspirera mig varje dag. Välkommen till min värld! 

Sök