Lina Ivarsson från Palina Makeup

Lina Ivarsson är grundare för Palina Makeup som nyligen har lanserat flera fina hudvårdsprodukter. Jag har pratat med Lina om skönhet och entreprenörskap. 

När började ditt intresse för skönhet?

– Väldigt tidigt! Jag har alltid tecknat, så redan när jag var 4-5 år, lade jag beslag på mammas modetidningar och ”förskönade” modellerna i annonserna. Lite senare, vid 8-års ålder, började jag gå loss med mammas smink på mina kompisar. Jag älskade att vara kreativ och skapa olika look:er!

När jag kom i tonåren, fick jag stora problem med akne och började därför sminka mig mer. Dels dölja och få jämnare hudton, men framförallt så framhävde jag mina ögon med ögonmakeup, och alltså förstärkte det jag var nöjd med istället för att dölja för mycket. Jag har alltid tyckt att det är en bra filosofi, att framhäva sina fördelar och vara sitt vackraste jag.

Vad har varit det svåraste med att bygga upp ditt eget varumärke?

– Det svåraste är att man som liten entreprenör har en extremt begränsad budget. Men jag har haft ett otroligt driv, och folk har gillat mina produkter från första stund, så vi har lyckats bygga upp varumärket Palina på relativt kort tid ändå. Men visst har det varit en tuff resa, med massor av jobb!

Hur lägger du upp din arbetsdag?

– Ingen dag är den andra lik i mitt jobb, och det är vad jag älskar med mitt jobb! Men antingen så har jag möten med nya eller befintliga kunder, och då sätter jag mig i bilen tidigt och kör till olika städer. De dagar jag är på mitt huvudkontor i Örebro, börjar jag alltid med att äta frukost, dricka kaffe och ha inspirerande morgonmöte med mina kollegor. Samma sak de dagar jag tillbringar på vår filial i Stockholm. Jag jobbar väldigt nära mitt team, och vi bollar allt tillsammans – högt och lågt. Mina arbetsdagar har kortats ner sedan jag fick barn, men visst har jag en del långa och hektiska dagar. Så jag ser till att få min sömn, träning och bra näring. Jag märker stor skillnad på mitt mående, ork och energi när jag tränar regelbundet, så det håller jag heligt.

Hur är du som chef?

– Egentligen så borde kanske mina kollegor svara på det. Men jag har inte en så ”tuff” ledarstil, utan är mig själv och försöker vara den som inspirerar och motiverar, genom både ord och handling. Jag tillåter både mig själv och mina kollegor att visa känslor och vara mänskliga. Självklart har jag höga krav på både mig själv och mitt team, men jag litar alltid på en person tills motsatsen bevisas. Det har gjort att jag har gått på några smällar, men i slutändan  har det gett mig ett positivt, inspirerande och motiverat arbetsteam som strävar mot samma mål som jag och styrelsen.

Du har nyligen lanserat hudvårdsprodukter, hur gick processen till från idé till färdig produkt?

– Det var mitt livs tuffaste, och längsta projekt! Både i form av satsat kapital, energi och även känslomässigt. Projektet tog både dubbel så lång tid, och kostade dubbelt så mycket pengar, som vi planerat för från början. Men idén har funnits där ända sedan 2007, då jag påbörjade utvecklingen av Palinas hudvänliga makeup. Jag brinner ju för hudhälsa, har drivit en av Sveriges mest framgångsrika hudvårdssalonger och hudhälsa är mitt absolut största intresse, t om större än smink och färg. Jag har tagit med mig de erfarenheter jag har från andra ledande hudvårdsmärken och behandlingar som jag har jobbat med, och skapat Palina Skin Philosophy som är en resultatinriktad hudvårdsserie, enkel att anpassa efter olika behov. Vad som ändå var enklare den här gången, jämfört med när jag började ta fram makeup, var förstås att jag hade ett varumärke och kontakter i branschen och god renommé hos fabrikerna. Sedan var det ett jättestort jobb att först ta fram alla olika formuleringar tillsammans med dermatologer och kemister, och sedan det byråkratiska – att få alla märkningar, tester och registreringar korrekt.

 Palina serum

Vilka är vårens viktigaste skönhetstrender?

– Färg! Årets pantonefärg* är ju lila, så jag satsar gärna på pigga, lila nyanser i vår. Trenden med ”glow” och lyster hänger fortfarande kvar, och visst ser man lite piggare ut med lyster på kindbenet. Ett enkelt knep, som alla kan ta till utan att behöva vara professionell makeup-artist eller lägga mycket tid på sin sminklook. Läppglans är också riktigt hett, nu lämnar vi de matta läppstiften en stund!

Hur tolkar du trenderna?

– Jag använder gärna skimriga StarDust från Palina, och då gärna de lila nyanserna KATE och OPRAH på ögonen. På kinderna använder jag antingen ögonskuggan CHAMPAGNE som highlighter, eller StarDust MADONNA för ännu mer lyster och effekt! På läpparna använder jag återfuktande Cozy Gloss i fräscha nyanser som JESSIE eller piggare, cerisa CILLA.

Finns det någon trend du är riktigt trött på?

– Jag är ingen slav under trender överhuvudtaget, så jag hinner aldrig tröttna. Utan min devis är mer att man ska vara sitt vackraste jag, och alltså framhäva det man är nöd med. Så jag är inte särskilt styrd av trender alls.

 

Lina Ivarsson

Ålder: 41

Bor: Örebro

Gör: VD och grundare av Palina Makeup och Palina Skin Philosophy

* Pantone är ett amerikanskt färginstitut vida kända över hela världen. Det är deras nyansnamn som används inom alla branscher så som inredning, grafisk design och skönhet. Inför varje säsong tar Pantone fram de viktigaste trendfärgerna. Och du kan lita på att de stämmer. Jag har varit ett fan av Pantone under många år tillbaka och spanar ofta in deras färgkartor.

Nyfiken på fler hudvårdsmärken? Spana in min långa lista med märken för salong.