#

Med en omsättning på runt 20 miljarder är skönhetsbranschen en bransch att räkna med. Nyfiken på det senaste decenniets största skönhetstrender? Här kommer de.

1. Olja

Olja, olja och olja. Nämnde jag arganolja? Senare tog kokosoljan över. Vi har vurmat över oljor i håret, ansiktet, på kroppen och på naglarna. Vissa la sig som feta lock på huden, andra var så uppblandade med silikoner att de var mer silikonprodukter än oljeprodukter. Vi älskade dem.

2. Medvetna konsumenter

Vi har läst på bloggar, i tidningar, på ingredienslistor och lyssnat på både de som kan och de som inte kan. Konsumenter har definitivt blivit mer medvetna och intresserade. Både om ingredienser, dess ursprung och olika makeuptekniker. Miljömedvetenhet har seglat upp stort de senaste åren och är nu en viktig faktor när vi väljer produkter. Vi håller tummarna för mer.

Många var också, helt i onödan, väldigt rädda för nanopartiklar och parabener. Överlag har intresset för skönhet och skönhetsprodukter ökat enormt de senaste tio åren.

3. Inspiration

Om modetidningar tidigare har varit vår största inspiration har bloggar, Youtube och Instagram definitivt varit den största källan till inspiration under 10-talet. Vi har lärt oss tekniker som contouring och baking och vågat oss på nya trender som aldrig förr. Negative space, grafisk eyeliner och dubbla rader av lösfransar var några av dem.

4. Individualism

På tal om trender. Det här årtiondet har fler vågat vara individualistiska. Sen ser väldigt många fortfarande likadana ut som sina vänner. Men fler försöker hitta sitt eget uttryck. Jag hoppas att det fortsätter så.

5. Nicheparfymer

Från mainstream till personligt. Blicken har gått från bäst-säljar-listan på Kicks till indiemärken med udda dofter. Och visst har vi velat lägga dem ovanpå varandra i lager-på-lager.

6. Instagram-makeup

Som perfekta dockor har selfies på välkända makeupartister och influencers synts i våra flöden på Instagram. Vi har lärt oss att baka vår concealer, använda contouring även då det inte behövs och varit väldigt generösa med foundation. För att inte tala om perfekta ögonbryn i kombination med en relativt dramatisk ögonmakeup. Perfekt hud, smala ansikten med höga kindben, välmarkerade ögonbryn, smala näsor, stora mörka rådjursögon och fylliga läppar med välmarkerad kant. Inget personligt men väldigt perfekt. Det här är inte mitt kopp te. Jag tycker personligen att karaktär och charm försvinner när allt är “perfekt”. Vad tycker du?

7. Contouring

Från teaterscenen och makeupartistens hemliga låda dök contouring upp och var makeupintresserad människa markerade kindbenen till något extremt och gjorde näsan lång, rak och smal. Jag älskar contouring! Men med måtta. Jag slipper gärna den extrema trenden som gick för några år sedan. Jag tycker att vi överlämnar tekniken till makeupartister eller använder den lite smartare. Mer subtilt, mindre ränder.

Contouring följdes åt av strobing som var ett nytt ord för att använda highlighter. Vi har glänst, glittrat och skimrat på näsor, amorbågar, kindben och ögonvrår!

8. Prenumerationstjänster

Vi har erbjudits prenumerationer på skönhetsboxar i alla möjliga former – parfymer, hudvårdsteman, blandade skönhetsprodukter och miljövänliga diton. Vissa boxar har överlevt konkurrensen, andra har gått hädan. Har du prenumererat på någon?

9. Elektriska apparater

Roliga verktyg och accessoarer som har underlättat vår hudvårdsrutin har varit en rolig nyhet som har intresserat många. Elektriska apparater har kommit stort och svenska FOREO har kommit störst.

Helena “Lipglossbitch” Forsman, Essie Weingarten – grundare till nagellacksföretaget Essie, Tina “Beleza” Borg och jag. Kanske 2012?
Jag och Lily Cole på pressmöte med The Body Shop 20…12?
Jag tillsammans med Ida från Adaras, Cilla från Wysteriia och Idas härliga lillasyster som fotar på en kryssning med Daisy Beauty för några år sedan.
Kakan Hermansson från Elle, jag och Agneta Elmegård från Aftonbladet 2017-2018.

10. Ögonbryn

Ingen kan ha missat fokuset på ögonbryn det här decenniet. Vi har velat ha dem och vi har velat ha dem stora och markerade! De har funnits konstiga former av tjocka, stela maskar till bryn och superfina naturliga men ack så i smyg stylade bryn (Browfelicia har ofta legat bakom de där alla velat ha).

Trenden med välskötta ögonbryn har också gjort att vi har sett en boom av produkter för ändamålet – vaxer, pomador, pennor, kritor, tuschpennor, geléer och allehanda verktyg till.

11. Kritor

Kritorna kom, några stannade kvar. Vi har använt dem på kinder, ögon, ögonbryn men allra mest på läpparna.

12. K-beauty

Skönhetstrender från Sydkorea slog ner med ett kaboom i västvärlden. Vi importerade koreanska produkter som aldrig förr och var alla överens om att sheet masks, nattmasker, essenser, 111 olika produkter i din hudvårdsrutin och hudvårdsprodukter i gulliga förpackningar med pandor på var det nya heta. Nu säljs sheet masks på storpack, flera företag utvecklar med miljövänliga material i arken och de flesta hudvårdsföretag har en nattmask i sitt sortiment.

13. Shoppingbeteendet

De små parfymerierna fick se sig slagna av nätet. De stora kedjorna fick kämpa med att lägga till behandlingar och kundupplevelser för att locka tillbaka sina kunder. Sephora etablerade sig i Sverige. Fler började handla skönhet på apoteken som nu erbjuder ett brett utbud av skönhetsprodukter. När stora shoppinggallerior har öppnat utanför städerna har kunderna lockats dit och stadskärnorna istället fyllts med olika tjänster som skönhetssalonger och frisörer.

Influencers fick stor makt över vad konsumenter dras till och marknadsföring och PR blev viktigare än någonsin då reklam blev mindre viktigt.

Jag hoppas att fler upptäcker sina lokala handlare och köper av dem de får råd från istället för hos de största giganterna. Stöd den lilla verksamheten.

Jag har varit en hel del på spa de senaste tio åen..

14. Matta läppar

Matta gärna mörka läppar var en stor trend runt 2016 och stannade kvar länge. Formulas utvecklades och blev mer mjukgörande trots sin matta konsistens.

15. Injektionsbehandlingar

Resultatet av Botox och fillerbehandlingar har blivit mer subtila, smarta och snygga och fler konsumenter har blivit medvetna om hur viktigt det är med ett riktigt skarpt proffs som håller i nålen. Estetiska injektionsrådet grundades också under 10-talet. I slutet av 2019 såg vi äntligen att en reglering för estetiska behandlingar är på G.

16. Håraccessoarer

Mången morgon med risigt hår har räddats av snygga accessoarer de senaste två åren. Äntligen är det lättare att hitta håraccessoarer som är snygga, smidiga och lyfter din look. Like its 1988!

17. Inkluderande makeup

Tänk, det skulle dröja till slutet av 2010-talet tills vi kunde se basprodukter som foundation, concealer och puder för alla hudtoner bli norm. Galet!

18. Naglar som accessoar

Vi har stylat våra naglar efter resten av vår look. Eller look efter naglar. Om 00-talet var det decennium då nagelförlängning hos nagelstylister blev mer populära är 10-talet årtiondet då vi började experimentera med nail art. Instagram har varit en stor inspirationskälla och många har fått sina naglar toppstylade av Frida Selkirk.

19. Utvecklad Brun utan sol

Under 00-talet kom brun utan sol hårt men kvalitén var inte lika hög som populariteten. Men där har det hänt mycket de senaste tio åren. Många är ännu uttorkande men inte på tok lika mycket som förr. Vi ser mindre streck och missfärgningar och betydligt snyggare och mer naturliga färger. De senaste åren har dessutom doften blivit otroligt mycket bättre. Flera produkter avslöjar ingen “brun-utan-sol-doft” alls. Produkterna har också kommit i fler former – mousse, gel, spray och lotion. St. Tropez är ett av de företag som har gått i bräschen.

Min vän Cissi och jag 2007. Spana in ränderna på min hand…

20. Nya hårfärgningstekniker

Dip-dye, ombre och balayage tog oss med storm. För att inte tala om regnbågens alla färger. De senaste åren har “alla” sett ut som milda eller popiga enhörningar.

21. Uppdatering! Hudvård

Som så många gånger förr kom jag på vad jag hade glömt, i duschen. Hudvården! Vi har lämnat uttrycket anti-age bakom oss och ersatt det med hudhälsa vilket har ett helt annat och betydligt bättre fokus. Vi började 10-talet med att syra snudd på sönder våra ansikten. Vi struntade helt i vår syramantel och hudens känsliga barriär. Men det har vänt och efter retinol är nu prebiotika en av de mest hajpade ingredienserna. Vårda huden framför att exfoliera den.

Mitt skönhetsdecennium

Jag började mitt 10-tal med att starta min skönhetsblogg, grunda mitt aktiebolag och starta en agentur för ett hudvårdsmärke. Åren gick vidare och fylldes med uppdrag som skribent, skönhetsredaktör, makeupartist, företagsrådgivare, copywriter, utbildare och föreläsare. Jag anlitades av företag som The Body Shop och Oriflame och hade superkul. Jag dök upp på Tv4 Nyhetsmorgon och intervjuades i tidningar. Veckorna har fyllts med pressmöten och jag har skrivit artiklar för bland annat Daisy Beauty, Daisy Beauty Pro, Aftonbladet och Amelia Kropp & Skönhet. Jag är så tacksam!

Jag har lärt mig vansinnigt mycket de senaste tio åren, jag hoppas att få lära mig ännu mer nästkommande tio.

Vilka trender hoppas du på närmsta åren?

Sharing is caring:

Skriv en Kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.